Reflösa Weckoblad

Nr 33 - februari 2010

Klicka på bilden för större version

Ett Öresundståg som väntar på avgång mot Göteborg. DSB First som kör tågen har som mest haft en fjärdedel av sina tåg på verkstadsbesök. Allt från ökande olyckor med älgar till snö i elsystemet har ställt till med problem.

Vinter på Malmö C

Tåg och tågresenärer har varit hårt prövade under denna vinter. Lok och vagnar har blivit nedisade liksom passagerarna när de väntat på försenade förbindelser. För att inte tala om Banverkets växlar som förfrusit sig totalt. Samtidigt har skåningarna fått läsa i Sydsvenskan att det var mycket värre 1979 eller 1929. En bild i samma tidning från anno 1929 visar snödrivor som är högre än ett snöplogande ånglok.

En företrädare för banverket tyckte däremot i TV att det var bättre förr. Det vill säga för ett eller några år sedan då det var plusgrader i vinter-Skåne. Många tåg blev då avisade av vädrets makter när de stod på Malmö C över natten i väntan på att få återvända norrut.

På norra Jylland föll det en halv meter med snö på kort tid med ett mera förståligt snökaos som följd. Till och med bilisterna stannade hemma och motorvägarna var tomma på fordon. Frågan är hur man ska se på vädrets oberäkneliga makter, är det självklart att tekniken ska klarar av alla vädertyper? Men frågan är också om gränsen för järnvägens vinterproblem ska gå vid fem minusgrader och två decimeter snö?

Pågatåg destinerat till Höör. I bakgrunden syns avstängda spår pga Citytunnel projektet

Klicka på bilden för större version
Klicka på bilden för större version

Lokaltågsstationen vid Malmö C, här trängs både fjärrtåg och Öresundståg

Ombyggnaden inför Citytunnelns öppnande gör att alla avgångar sker från lokaltågsstationen. Antalet tillgängliga spår och perronger har därför minskat drastiskt. Av den anledningen har resenärerna denna vinter också fått uppleva stor trängsel på stationsområdet. Såväl passagerare, fjärrtåg, regionaltåg och pågatågstrafiken får hålla till godo med fyra plattformar. Citytunnel bygget går som på räls jämfört med tågtrafiken vintertid. Tunnelbyggarna håller både budget och tidsplan med råge. Därför har de flesta malmöborna överseende med trängseln och ser fram mot invigningen. Spårläggningen genom hela tunneln är redan klar och förmodligen blir det invigning i december 2010.

Mer om Citytunneln på deras hemsida

Klicka på bilden för större version

I banhallen är det tomt på tåg.

Klicka på bilden för större version

Konstnärlig utsmyckning döljer en del av ombyggnaden. Eller kanske ska man säga en installation? Färger och ljusspel i kombination med fågelkvitter.

Text och bild, Anders Lindholm

Frågor eller synpunkter är alltid välkomna med e-post till bladet @ lundarallarna.se
Tillbaka till startsidan Till tidigare nummer