Reflösa Weckoblad

Nr 29 - september2008

Järnvägen i Eslöf 150 år

Klicka på bilden för större version

En bild från Eslöv den 14/9. Andra turen med ångtåg mot Marieholm - Teckomatorp avgår strax före kl 13. Tåget som bestod av sex 60-talsvagnar och en dieselelektrisk tågvärmevagn drogs av E 902 från Järnvägsmuseum i Ängelholm. Vagnarna som kom från Nässjö Järnvägsmuseum var i tur och ordning: B1K 5114 + B1 4901 + B5 4932 + R2 5184 + A2 5053 + AB3K 4873 + S17d 55140.

Varför ska sittkomforten i X2000 vara sämre än i dessa ca 45 år gamla vagnar undrar Reflösa Weckoblads tågåkande reporter som provåkte den första turen i såväl 1:a som 2:a klass???

Utflyktståget gick till Teckomatorp. Stationen där byggdes 1886 av Malmö-Billesholms-Järnväg (MBJ) i den för MBJ karakteristiska utsmyckade tegelstilen.

Teckomatorp är än idag en knutpunkt med anslutning till Kävlinge, Eslöv, Åstorp och Helsingborg .

Klicka på bilden för större version

Teckomatorp station i den vackra höstsolen

Klicka på bilden för större version

Utfärdståget ankommer Teckomatorp, notera den krokiga utfarten från spår 1

Klicka på bilden för större version

En gång var denna byggnad väldigt viktig för resenärerna i Teckomatorp

Samtidigt på en helt annan plats i Skåne

Samtidigt som Eslöv firade 150 år på spår höll Veteranjärnvägen i Klippan öppet hus. Det nyrenoverade tankloket BLHJ 2 och vackert väder gjorde arrangemanget till en succé. Loket som levererades 1906 drog senast ett persontåg för 69 år sedan. Enligt föreningen kom ca 500 nyfikna personer för att åka efter loket och titta in i lokstallet.

Klicka på bilden för större version

Passagerarna fick åka på industrispåret till Åbytorp i MLJ:s fjärde klass vagn byggd under 1880-talet.

Klicka på bilden för större version

Även en del veteranbilar körde till Klippan denna söndag som denna vackra SAAB 96 ”trubbnos” från 1960 talet.

 

Då och nu

I våras någon gång hittade jag ett gammalt kort som jag hade tagit i början av 60-talet på en järnvägsstation. Jag hade så klart inte noterat varifrån det var, men jag gissade att det var Långsele. När jag så i augusti i år var på en liten resa i mina barn- och ungdomstrakter besökte jag Långsele för att titta på stationen där jag så många gånger hade bytt tåg. Jag gick upp på gångbron över den numera öde och tomma bangården och fotograferade och när jag kommit hem kunde jag jämföra mitt gamla kort med de nya bilderna vilket bekräftade att det var Långsele, - några hus längs gatan är de samma.

Skillnaden mellan då och nu är stor. Jag har ett exemplar av Sveriges Kommunikationer från 1950 och enligt denna, om jag räknat rätt, passerade då 18 persontåg Långsele varje dygn på stambanan och 46 hade Långsele som utgångs- eller ändstation.

Klicka på bilden för större version

Då - Långsele i början av 60-talet

Klicka på bilden för större version

Nu - Långsele augusti 2008

Godstrafiken var också omfattande bland annat p.g.a. alla kraftverksbyggen som pågick i området.
Persontrafiken omfattar nu bara 4 nattåg per dygn.

Jag kommer också ihåg en historia från gångbron i Långsele. Jag var 6 - 7 år gammal och var uppe på bron för att titta på tågen. På ett av spåren stod ett ånglok och pös och jag fick ett infall att jag skulle försöka spotta i dess skorsten. När jag siktade som bäst startade emellertid loket och när ånga och rök hade skingrats så var varken jag eller bästa åka-till-mormor-kläderna särskilt rena längre. Gissa vad mamma sa, - hon var arg.

Text och bild, Anders Lindholm, Kjell Edvardsson och Ante

Frågor eller synpunkter är alltid välkomna med e-post till bladet @ lundarallarna.se
Tillbaka till startsidan Till tidigare nummer